Resan till Verksamhetskonsult - Vecka 2
Hubspot och Marknad
Den här veckan är det min tur att ta över stafettpinnen och skriva på Traineebloggen! Det känns extra roligt att få dela med mig av mina upplevelser och insikter från ännu en spännande vecka här på Confect AB. Mitt namn är Simon, är 26 år gammal och kommer från Alingsås. Jag har nyligen avslutat mina studier, där jag först läste en ekonomie kandidat på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och sedan vidare till en masterutbildning inom Operations Management & Control på Stockholms universitet. På fritiden tycker jag om att spendera tid med vänner, kolla fotboll och åka skidor! Nu har jag äntligen påbörjat min resa som trainee på Confect, och tänkte dela med mig lite av hur min andra vecka på företaget har sett ut.
En händelserik vecka
Den här veckan har verkligen varit spännande och lärorik! Jag fick möjlighet att djupdyka i CRM-verktyget HubSpot, som är en central del av vår verksamhet eftersom det är en tjänst som vi både säljer och använder flitigt internt. För er som inte är bekanta med det, så är HubSpot ett verktyg som hjälper företag att hantera kundrelationer, från att generera leads till att följa upp och vårda befintliga kunder. Vi lärde oss om hur man kan använda plattformen för att spåra kundresor, analysera data och optimera våra marknadsförings- och säljstrategier.
Visste ni att HubSpot inte bara är ett CRM-verktyg utan en komplett plattform för inbound marketing, försäljning och kundservice? Med HubSpot kan företag attrahera nya leads genom content marketing, automatisera kampanjer och till och med skapa detaljerade rapporter över försäljningsprocesser. Plattformen hjälper företag att effektivisera sin kommunikation och få en helhetsbild av sina kundrelationer, allt på ett och samma ställe!
Förutom det hade vi också en genomgång av olika marknadsstrategier, där vi pratade om hur vi på bästa sätt kan nå både våra befintliga och potentiella kunder. Det var intressant att få en inblick i hur marknadsavdelningen arbetar med att identifiera målgrupper och använda anpassade kampanjer för att effektivisera vår kommunikation.
Fredagsgrejen
Som en trevlig avslutning på veckan hade vi en quiz över Teams. Det blev en härlig stund där vi kunde koppla av lite, samtidigt som vi tävlade i kunskap om allt från filmkunskap till allmänna frågor. Även om jag inte tog hem segern den här gången, var det ett roligt sätt att avsluta veckan på.
Det var allt för den här veckan, och jag ser redan fram emot nästa!